Nehoda? Zachovejte klid a postupujte podle 5 klíčových kroků: kompletní průvodce

17.11.2025

Dopravní nehoda je stresující zážitek, ať už se jedná o drobný ťukanec na parkovišti nebo vážnější situaci na dálnici. Panika je v takové chvíli přirozená, ale zároveň nejhorší rádce. Klíčové je zachovat chladnou hlavu a striktně dodržet správný postup. Jen tak zajistíte bezpečnost sobě i ostatním, a hlavně si neohrozíte nárok na plné pojistné plnění.

Následujících pět kroků tvoří základ, který by měl znát každý řidič:

Krok 1: Okamžité zabezpečení místa – Priorita číslo jedna

Vaše první starost musí být bezpečnost. Nehoda se nesmí stát příčinou další nehody.

  • Výstražná světla a reflexní vesta: Okamžitě zapněte výstražná světla. Před vystoupením z vozidla si oblékněte reflexní vestu (povinná výbava) – ať je den nebo noc.

  • Výstražný trojúhelník: Umístěte výstražný trojúhelník. Na dálnici minimálně 100 metrů za vozidlo, na běžné silnici 50 metrů.

  • Poskytnutí první pomoci: Zjistěte stav zraněných. Pokud je potřeba, neprodleně poskytněte první pomoc a ihned volejte 155 (Záchranná služba). Věnujte pozornost detailům, které následně řeknete operátorovi.

Krok 2: Kdy volat Policii České Republiky?

Většina lidí si myslí, že policie se volá vždy. To není pravda, ale v praxi je to často nejbezpečnější volba. Policie se musí volat, pokud:

  1. Škoda přesáhne 100 000 Kč: Tato částka se počítá na jednom z vozidel, případně na majetku třetí osoby (sloup, plot, svodidla). Odhadovat výši škody na místě je těžké, proto při sebemenší pochybnosti neváhejte.

  2. Je zraněná/usmrcená osoba.

  3. Je poškozeno vybavení silnice (svodidla, dopravní značky, semafory).

  4. Došlo k poškození majetku třetí osoby (např. vjel jste do plotu, poškodili jste zaparkované auto, jehož majitel tam není).

  5. Nemůžete obnovit provoz nebo jde o kolizi se zahraničním účastníkem.

Tip od nás: Pokud si nejste jisti vinou, nebo druhá strana působí agresivně, vždy policii volejte. Jejich protokol je neprůstřelným důkazem pro pojišťovnu.

Krok 3: Perfektní dokumentace – Důkaz pro pojišťovnu

Pojišťovny platí na základě důkazů. Vaše detailní dokumentace je klíčová.

  • Fotografujte vše: Pořiďte dostatek fotografií ze všech úhlů. Celkový pohled na situaci, detaily poškození obou vozidel, registrační značky, místo střetu (včetně značek, brzdných drah a směru jízdy).

  • Vyplňte Evropský záznam o nehodě: Mějte ho v autě a vyplňte co nejpodrobněji. Zaznamenejte přesné datum, čas, místo a popis nehody. Oba účastníci formulář podepište.

  • Údaje o svědcích: Poznamenejte si jméno a kontakt na případné svědky. Jejich výpověď může být v případě sporů neocenitelná.

Krok 4: Komunikace s druhou stranou

Buďte věcní, ale opatrní.

  • Výměna údajů: Vyměňte si kontakty, SPZ, název pojišťovny a číslo pojistné smlouvy.

  • Nevyjádřujte vinu: Na místě nehody nikdy neříkejte "Byla to moje chyba" nebo "Omlouvám se". Přestože cítíte vinu, toto prohlášení může později zkomplikovat vyšetřování a jednání s pojišťovnou. Mluvte pouze o faktech.

Krok 5: Následná opatření a kontaktování odborníka

Po odjezdu z místa nehody práce nekončí.

  • Nahlášení pojišťovně: Nehodu musíte nahlásit své pojišťovně bez zbytečného odkladu. Pokud jste viník, nahlaste nehodu ze svého povinného ručení.

  • Odtah a asistenční služby: Využijte asistenční služby, kterou máte v rámci pojištění.

  • Obraťte se na nás: V této fázi vám naše poradenství ušetří čas, nervy i peníze. Zajistíme komunikaci s pojišťovnou, znalecké posudky a dohlédneme na to, abyste dostali plnou náhradu škody.

Potřebujete pomoci se zorientovat v byrokracii po nehodě? Kontaktujte nás hned!