Problémy po nehodě - zajištění náhrady škody

17.11.2025

Pojišťovna vám krátí plnění? 4 nejčastější důvody a jak získat spravedlivou náhradu

Zažili jste nehodu, vyplnili formuláře, a teď čekáte, až pojišťovna uhradí škodu. Jenže s plněním nejste spokojeni. Pojišťovna vám poslala méně peněz, než jste očekávali, nebo neuznala všechny vaše nároky. Vítejte v realitě. Pojišťovny jsou komerční subjekty a jejich cílem je minimalizovat výdaje.

Naše poradenství je nezbytné právě v těchto situacích. Zde jsou čtyři nejčastější důvody, proč dochází ke krácení plnění, a jak se proti nim bránit.

1. Zpochybňování výše majetkové škody – Opravy

Nejčastější problém je snaha pojišťovny omezit výši nákladů na opravu:

  • Použití neoriginálních dílů: Pojišťovna trvá na použití levnějších, neoriginálních dílů (tzv. druhovýroba) místo originálních, i když vaše auto bylo poškozeno viníkem s povinným ručením.

    • Jak se bránit: Z povinného ručení máte nárok na uvedení vozidla do původního stavu, což zpravidla znamená originální díly. Pokud s tím pojišťovna nesouhlasí, obraťte se na nás. Využijeme nezávislé posudky a uplatníme váš nárok v plné výši.

  • Krácení o amortizaci: U starších vozidel se pojišťovna snaží část plnění krátit s odůvodněním, že nové díly zvýšily hodnotu vašeho starého vozu.

2. Neuznání nároků na osobní škodu (bolestné a ztížení společenského uplatnění)

Pokud jste při nehodě utrpěli zranění, máte nárok na odškodnění za bolest a následky. Zde je pole pro spory obrovské:

  • Nízká výše bolestného: Pojišťovna může použít nižší sazby nebo zpochybnit rozsah vašich zranění.

  • Ignorování trvalých následků (ztížení společenského uplatnění): Tento nárok se týká trvalých omezení, které nehoda způsobila (např. nemůžete vykonávat koníčky, vrátit se k původní práci). Pojišťovny ho často nechtějí uznat vůbec nebo ho podhodnotí.

    • Jak se bránit: Osobní škody musí být vždy posuzovány znalcem z oboru zdravotnictví. My dohlédneme na to, aby byl posudek řádně zpracován a aby byly zahrnuty všechny nároky, včetně ušlého zisku, nákladů na péči nebo psychické újmy.

3. Nevyplacení náhrady půjčovného (náhradní vozidlo)

Při zaviněné nehodě máte nárok na náhradní vozidlo po dobu opravy.

  • Krácení doby půjčovného: Pojišťovna tvrdí, že oprava mohla být rychlejší, a proplatí vám jen část.

  • Odmítnutí půjčovného: Trvrdí, že jste auto nepotřebovali, protože ho nepoužíváte každý den.

    • Jak se bránit: Náhradní vozidlo vám náleží, pokud jej prokazatelně potřebujete k životu (např. dojíždění do práce, péče o rodinu). Je potřeba pečlivě doložit nutnost použití a my zajistíme, aby pojišťovna respektovala plnou dobu opravy.

4. Pozdní plnění (prodlení)

Pojišťovna má zákonnou lhůtu na ukončení šetření a vyplacení plnění. Je-li v prodlení, máte nárok na úroky z prodlení.

  • Jak se bránit: V případě nečinnosti pojišťovny je nutné ji písemně vyzvat. Náš tým zasáhne rychle a důrazně, aby byla lhůta dodržena, a v případě prodlení uplatníme váš nárok na zákonné úroky.

Nehoda je dost nepříjemná sama o sobě. Nenechte si byrokracií a neochotou pojišťovny brát vaše peníze. Kontaktujte nás – jsme vaši odborníci na maximalizaci pojistného plnění.